”Kvinnorna är till för att slå, lura och våldta. De framställs som varelser utan förmåga att tänka eller försvara sig. Och skulle de göra något hjältemodigt i något spel så är hela scenen så full av sexuella undertoner att man nästan gråter.” så skriver Tharos Gröning i en debattartikel från Expressen.
I dagens spelkultur framstår kvinnor som undergivna porrprinsessor i metallstringbikinis. Jag kan räkna upp minst femtio spel där kvinnliga spelkaraktärer: är utan någon personlighet överhuvudtaget, är beroende av en mans räddning eller beröring, är avklädda eller har så stora bröst att man tror de kommer hoppa ut ur skärmen. Är det inte mer än rätt att vi borde skildra kvinnliga spelkaraktärer rättvist i spelvärlden?
De flesta spel fyller ut sin rollista med stereotyper: den smarta nörden, den biffiga hunken, bombexperten och tjejen. Tjejens kön är hennes hela karaktärdesign, personlighet och motivation och hon har alltid mindre kläder än alla andra, även om de tillhör exat samma militärstyrka. Hon får inte heller samma uppgifter som männen utan istället får hon oftast vara sekreterare eller sjuksköterska. Medan männen räddar världen står hon vid sidan om och berättar hur de ska göra, baddar deras sår och tekniskt sätt spelar modersfiguren. Är det rättvist?
När jag var sex år spelade mina systrar och jag spelet dead or alive. Då tyckte vi det var jätteroligt när karaktären Kasumi hade ologiskt stora tuttar som guppade som heliumballonger. Vi tyckte det var sjukt kul. Vi skrattade i timmar framför den halvnakna tanten med konstiga tuttar som flög runt på skärmen så fort hon skulle sparka någon i huvudet. Idag är det dock inte lika kul. Vem kommer ens på att förnedra kvinnor på det här sättet? Vad får man för bild av kvinnor om all kultur inom tv-spel visar denna sexistiska bild av kvinnor?
Många försvarar spelindustrin med: ”Ska man inte få ha något fint att se på medan man spelar?” Men ”något fint” behöver inte vara en onaturlig kvinnlig karaktär, där spelutvecklarna jobbar i en månad med att kvinnans tuttar ska röra sig någorlunda naturligt när hon springer (även fast man inte kan springa med så stora tuttar). De skulle kunna koncentrera sig på att utveckla vackra miljöer i stället. Det kan vara en vacker öken eller mystisk djungel istället så alla kunder blir nöjda. Och de som saknar sina bimbobrudar kan gå och köpa porr i stället. Vi kanske borde skilja på spel- industrin och porrindustrin.
I det väldigt nya tv spelet Last of us har spelutvecklarna skapat en väldigt väl bearbetad kvinnlig karaktär, Ellie. Hon klarar sig själv sjukt bra i spelet. Hon är immun mot ett apokalyptiskt virus och lär sig nya vapen snabbare än Neo(i matrix) och hon har knivat mer fiender till döden än Wolverine. MEN ändå så fort en man (i det här fallet Joel) kommer in i bilden, blir hon blödig och beroende. Varför kunde bara inte spelutvecklarna låta henne vara självständig? Varför måste de bara smyga in den lilla sexistiska detaljen till spelet och hävda att alla kvinnor behöver en man.
Vi får inte glömma bort spelvärlden i vår kamp mot rättvisa. Inga fler porrprinsessor om de inte finns några porrprinsar! Vi måste skildra kvinnliga spelkaraktärer rättvist i spelvärlden!